Etusivu » Tietoturvasuunnitelman toteuttaminen

Jaa sivu:

Tietoturvasuunnitelman toteuttaminen on sote-yrityksille luottamuskysymys

Kattava tietoturvasuunnitelma on välttämätön sosiaali- ja terveysalan yritykselle, koska se käsittelee arkaluontoisia potilastietoja ja henkilötietoja. Tietoturvasuunnitelman vaade nousee asiakastietolaista.

Suunnitelman tulee kattaa riskien arviointi, tekniset ja organisatoriset suojatoimenpiteet, sekä jatkuva seuranta ja parantaminen. Näin yritys voi varmistaa tietojensa turvallisuuden, noudattaa lainsäädäntöä ja ylläpitää luottamusta asiakkaidensa keskuudessa.

Vakava luottamustekijä

Suuria määriä arkaluonteista tietoa päivittäin käsitteleville sosiaali- ja terveysalan yrityksille tietojen suojaaminen on tärkeää paitsi lakisääteisten vaatimusten, niin erityisesti ihmisten yksityisyyden turvaamisen takaamiseksi.

Yksittäisten ihmisten tietojen suojaamisessa ei ole kysymys pelkästään tietojen kohteesta, vaan se koskettaa koko sosiaali- ja terveydenhoitojärjestelmää. Sen luotettavuus riippuu siitä, miten hyvin potilas- ja henkilötiedot, sairaushistoriat ja hoitosuunnitelmat pysyvät ulkopuolisten ulottumattomissa.

Arviointi ja koulutus

Tietojen suojaaminen asettaa sosiaali- ja terveysalan organisaatioille raskaan vastuun asiakkaiden suojelemisessa. Vastuu on yhtä suuri alan suuryrityksellä kuin pk-yritykselläkin. Koko ei suojaa palvelun tarjoajaa, välittäjää tai alihankkijaa. Kaikkien näiden tietojen käsittelyn on asiakasturvalain mukaisesti vastattava tietoturvasuunnitelman tekijän tasoon.

Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) asettaa tiukat vaatimukset henkilötietojen käsittelylle. Näiden vaatimusten noudattaminen on ehdotonta sakkojen ja muiden seuraamusten välttämiseksi.

Tietoturvasuunnitelman laatiminen on paras aloittaa riskien arvioinnista. Uhkien ja haavoittuvuuksien tunnistaminen auttaa priorisoimaan turvatoimenpiteet. Tiukat suojaukset vaativat sekä teknisiä että inhimillisiä ratkaisuja.

Inhimillisistä, organisaatioon kohdistuvista toimista tärkein on yrityksen oman turvallisuuspolitiikan luominen ja henkilöstön koulutus sen omaksumiseksi.

Salaus, palomuuri, virustorjunta

Tietojen käsittelemistä organisaatiossa helpottaa ja selkeyttää tietojen luokittelu. Kun tiedot luokitellaan esimerkiksi julkisiksi, sisäisiksi ja arkaluontoisiksi, on helpompi ymmärtää ja päättää niiden käytöstä ja suojauksen tarpeesta.

Teknisistä suojausmekanismeista tärkeimpiä ovat palomuurit, virustorjunnan ajantasaisuus ja pääsyoikeuksien hallinta. Näillä varmistetaan, että vain valtuutetut henkilöt pääsevät käsiksi tietoihin niin niiden tallentamisessa, katselussa kuin siirrossakin.

Kun henkilöstön tietoturvakoulutuksessa varmistetaan, että kukin tietää mitkä säännöt ja käytännöt ketäkin koskevat, niin haluttu turvataso voidaan taata. Tällöin hallitaan koko järjestelmän ketju: tietojen käsittely, säilytys ja tuhoaminen sekä myös toimintamalli tietoturvaloukkauksen sattuessa.

Näin yritys voi varmistaa tietojensa turvallisuuden, noudattaa lainsäädäntöä ja ylläpitää luottamusta asiakkaidensa keskuudessa.

Tietoturvasuunnitelman riskit

Hyväkään suunnitelma ei estä väärinkäytöksiä, väärinymmärryksiä tai tahattomia virheitä, elleivät sen käyttäjät ole sitoutuneita suunnitelman toteuttamiseen. Inhimillinen tekijä on suuri riskitekijä.

Tietoturvasuunnitelman toteuttamisen suuria riskejä ovat muuan muassa seuraavat tekijät:

  • puutteellinen perehdytys
  • puutteellinen tietoisuus tietoturvariskeistä
  • muutosvastarinta
  • tietosuojaan ei sitouduta

Määräys tietoturvasuunnitelmasta

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on antanut määräyksen (3/2024) tietoturvasuunnitelmaan sisällytettävistä selvityksistä ja vaatimuksista. Se on astunut voimaan helmikuun 22. päivänä 2024.

Sen keskeinen viesti määräyksen tarkoituksesta on kirjattu näin:

Tietoturvallisuuden omavalvonnan kohteen velvollisuutena on toimia laatimansa tietoturvasuunnitelman mukaisesti, säännöllisesti ylläpitää ja katselmoida suunnitelmaansa sekä seurata aktiivisesti sen toteutumista. Kyse on jatkuvasta ja säännöllisestä riskienhallinnasta, asianmukaisten tietoturvallisuuden ja asiakastietojen käyttöön liittyvien käytäntöjen varmistamisesta sekä niiden toteuttamisesta.

Kokonaisuudessaan määräys löytyy täältä.

Tietoturva -banneri
Scroll to Top