Etusivu » Apua suunnitelman tekoon

Jaa sivu:

Varmista asiakastietojen turvallisuus tietoturvasuunnitelmalla

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on määrännyt sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille velvollisuuden laatia tietoturvasuunnitelma. Laatimisvelvoite koskee kaikkia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajia ja apteekkeja. Niiden tulee huolehtia omavalvonnan kautta siitä, että niillä on asianmukaiset tietoturva- ja tietosuojakäytännöt suojaamassa arkaluonteisia asiakastietoja. Henkilöstöä tulee kouluttaa ja ohjeistaa, jotta turvallisuuskäytäntöjä noudatetaan käsitellessä asiakas- ja potilastietoja. Palvelunantajalla tai apteekilla on oltava ajantasainen ja dokumentoitu tietoturvasuunnitelma ennen kuin Kanta-palvelun käytön voi aloittaa.

Mitä tietoturvasuunnitelman tulee sisältää?

Tietoturvasuunnitelma on tärkeä työkalu asiakastietojen turvallisuuden varmistamisessa ja tietosuojan parantamisessa. THL:n määräys 3/2024 antaa tarkkoja ohjeita siitä, mitä tietoturvasuunnitelman tulee sisältää. Suunnitelmassa tulee käsitellä muun muassa seuraavia asioita:

  • Yleiset tietoturvakäytännöt: Tietoturvaan liittyvien vastuiden ja velvollisuuksien määrittely organisaatiossa, riskienhallintapolitiikka ja riskienhallinnan menetelmät, tietoturvapolitiikka, tietoturvallisuus ohjeet sekä prosessikuvaukset.
  • Tietoturvahäiriöiden hallinta ja jatkuvuussuunnittelu: Toimenpiteet tietoturvahäiriöiden havaitsemiseksi, niihin reagoimiseksi ja niistä raportoimiseksi. Jatkuvuussuunnittelu ja varautumisen järjestäminen.
  • Henkilöstön koulutus ja ohjeistukset: Työntekijöiden tietoturva- ja tietosuojakoulutus ja -perehdytys sekä niihin liittyvät koulutusrekisterit.Suunnitelmaan tulee myös liittää tietojärjestelmiä koskevat käyttöohjeet sekä suunnitelma, kuinka ohjeita päivitetään ja niistä viestitään ohjelmistojen versiopäivitysten yhteydessä.
  • Tietojärjestelmien tietoturvakäytännöt: Kuvaukset käytössä olevista tietojärjestelmistä sekä niihin liittyvistä tietoturvakäytännöistä. Tietojärjestelmien asennukseen, ylläpitoon ja päivityksiin liittyvät menettelyt ja tietoturvatoimet. Käyttöoikeuksien myöntäminen ja hallinta sekä käyttäjätunnusten ja salasanojen turvallisuus. Pääsynhallinnan ja käytön seurannan käytännöt, kuten käyttölokit ja niiden seuranta.
  • Käyttöympäristön tietoturva: Tietojärjestelmien ja tietojen fyysisen käyttöympäristön suojaaminen erilaisilta tietoturvauhkilta niin toimistoissa kuin etätyöpaikoissakin. Tämä koskee sekä tiedonkäsittelyyn käytettäviä laitteita että paperiaineistoa. Käyttöympäristön tietoturva sisältää myös työasemien ja mobiililaitteiden hallinnan ja tukipalvelut, sekä verkkopalvelujen tietoturvan ja tietosuojan sekä varautumisen käytännöt.
  • Kanta-palveluihin liittyvät tietoturvakäytännöt: Tietoturvasuunnitelmassa tuodaan esille, kuinka Kanta-palvelujen käytössä varmistetaan tietoturvallisuus, vastuutahot häiriötilanteissa sekä tarvittavat käyttöoikeudet ja käyttövaltuudet suhteessa työntekijöiden työrooleihin Kanta-palveluiden käytössä.
  • Tietojärjestelmäkohtaiset kuvaukset, ohjeet ja suunnitelmat: Asiakastietojen käsittelyyn käytettävät tietojärjestelmät tulee kuvata ja luokitella kriittisyyden perusteella. Tarvittaessa kuvataan kaikki tai keskeisimmät tietojärjestelmät tarkemmin, sisältäen niihin liittyvät ohjeistukset ja suunnitelmat.

Miksi tietoturvasuunnitelma on tärkeä?

Tietoturvasuunnitelman laatiminen on tärkeää useista syistä:

  • Parantaa asiakastietojen turvallisuutta: Suunnitelmallinen lähestymistapa auttaa tunnistamaan ja minimoimaan tietoturvariskejä, mikä suojaa arkaluontoisia asiakastietoja.
  • Vahvistaa tietosuojaa: Tietoturvasuunnitelma varmistaa, että asiakastietoja käsitellään asianmukaisesti tietosuojalainsäädännön ja muun sosiaali- ja terveydenhuoltoalan tietoturvaan ja tietosuojaan liittyvän lainsäädännön mukaisesti.
  • Helpottaa tietoturvahäiriöiden hallintaa: Auttaa reagoimaan nopeammin tietoturvahäiriöihin ja siten säästää myös rahaa ja muita resursseja häiriöistä toipumisessa.
  • Lisää luottamusta: Tietoturvasuunnitelman laatiminen osoittaa organisaation sitoutumisen tietoturvaan ja tietosuojaan, mikä parantaa asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden luottamusta.
  • Helpottaa viranomaisten valvontaa: Tietoturvasuunnitelma helpottaa THL:n ja muiden viranomaisten valvontatehtävää. Kattavan tietoturvasuunnitelman avulla ei myöskään organisaationne joudu tuhlaamaan ylimääräistä aikaa valvontaviranomaisten kanssa.

Tietoturvakonsultti auttaa tietoturvasuunnitelman laatimisessa

Tietoturvakonsultti voi auttaa organisaatiotanne tietoturvasuunnitelman laatimisessa monella tavalla.

1. Riskienhallinta ja suunnitelman laatiminen:

  • Yhteistyössä tunnistetaan organisaation tietoturvaan liittyvät riskit ja arvioidaan niiden todennäköisyyksiä ja vaikutuksia.
  • Laaditaan yksityiskohtainen tietoturvasuunnitelma, joka sisältää kaikki THL:n määräyksessä 3/2024 vaaditut seikat.
  • Suunnitelma räätälöidään organisaation tarpeiden mukaisesti.

2. Asiantuntemuksen tarjoaminen:

  • Asiantuntija tarjoaa syvällistä tietoa tietoturvastandardeista, parhaista käytännöistä ja lainsäädännöstä.
  • Auttaa valitsemaan oikeat tietoturvaratkaisut ja teknologiat organisaationne tarpeisiin.

3. Asiantuntijalla on objektiivinen näkökulma:

  • Toimii puolueettomana asiantuntijana ja auttaa organisaatiota näkemään tietoturvakysymyksiä uudesta näkökulmasta.
  • Tunnistaa mahdolliset sokeat pisteet ja tarjoaa ratkaisuja, joita ette ehkä itse ole vielä ottaneet huomioon.
  • Varmistaa, että tietoturvasuunnitelmanne on käytännöllinen ja toteutettavissa.

4. Toimeenpano ja tuki:

  • Asiantuntija auttaa tietoturvasuunnitelman toimeenpanossa ja sen tehokkaassa integroinnissa organisaation toimintaan.
  • Voi tarjota myös henkilöstön koulutusta ja ohjausta tietoturvan hallintaan käytännönläheisesti.

Tietoturvakonsultin avulla voitte varmistaa, että tietoturvasuunnitelmanne on kattava, ajantasainen ja tehokas. Tämä auttaa organisaatiotanne suojaamaan asiakastietoja paremmin ja parantamaan organisaation kykyä vastata tietoturvauhkiin.

Tietoturvan varmistaminen on jatkuva prosessi, joka vaatii säännöllistä arviointia ja parantamista. Tietoturvakonsultti on arvostettu kumppani tässä prosessissa ja auttaa teitä varmistamaan organisaationne ja asiakkaidenne turvallisuuden nyt ja tulevaisuudessa.

KUMPPANIMME TIETOTURVAN JA TIETOSUOJAN KEHITTÄMISESSÄ

Tikkasec Oy on vuonna 2017 perustettu tietoturvallisuuden ja tietosuojan kehittämiseen keskittynyt yritys, joka on auttanut sosiaali- ja terveydenhuollon toimialan pk-yrityksiä kehittämään tietoturvastaan toimivaa ja käytännönläheistä. Perustaja Pekka Vepsäläisellä on pitkä ja monipuolinen kokemus tietoturvan ja tietosuojan kehittämisestä sosiaali- ja terveydenhuollon toimialalla. Pekka on toiminut mm. Huoltovarmuuskeskuksen Kyber-Terveys-hankkeessa projektipäällikkönä ja asiantuntijana kehittämässä koko maan laajuisesti terveydenhuollon tietoturva- ja tietosuojakäytänteitä vuosien 2017-2021 aikana yhteistyössä alan yritysten, sairaanhoitopiirien ja muiden viranomaisten kanssa.

Tarjoamamme palvelut:

  • tietosuojan ja tietoturvan kehittämispalvelut
  • tietosuojan ja tietoturvan nykytilanteen arviointi
  • riskien arviointi ja riskienhallinnan menetelmien kehittäminen
  • tietoturvariskien hallintakeinojen kehittäminen organisaation tarpeet huomioiden
  • tietoturvan ja tietosuojan koulutus- ja valmennuspalvelut
  • projektinhallintapalvelut tietoturvan kehittämisprojekteille

Kysy lisätietoja, kuinka organisaationne saa tehokkaasti varmistettua asiakastietojenne turvallisuuden tietoturvasuunnitelman avulla!

Pekka Vepsäläinen

040 152 2628

pekka.vepsalainen@tikkasec.fi

www.tikkasec.fi/yhteydenotto

Asiakkaan sanomaa: ”Pekka oli ylivoimaisesti kaikkein aktiivisin, aloitteellisin ja tunnollisin konsultti tietoturvan ja GDPR:n osalta. Erinomainen toteutus ja aktiivinen ote.”

Scroll to Top